• vilhave.dk
  • Tilmelding
  • Log ind
  • Ønskeliste
Tilmelding Log ind
Plaats advertentie
  • Alle kategorier
  • Camping
  • Biltilbehør
  • Boliger
  • Have og byg
  • Til boligen
  • Til børn
  • Tøj og mode
  • Sport og fritid
  • Både
  • Cykler
  • Hobby
  • Computer og spillekonsoller
  • Mobil og telefoni
  • Dyr
  • Billede og lyd
  • Musikinstrumenter
  • Motorcykler og tilbehør
  • Scootere og knallerter
  • Diverse
  • Erhverv
  • Job
  • Ferie
  • Billetter
  • Bøger og blade
Alle kategorier
vilhave.dk
  • Velkommen, Gæst
  • Hjem
  • Køb
  • Sælg
  • Ønskeliste
  • Tilmelding / Log ind
  1. Hjem
  2. Hobby
  3. Samlinger
  4. Diverse samlinger og objekter
ID: 68874

Militær, Kongeemblem Dame model 1940

€135,00

Ingen tilbud er offentliggjort.
Ønskeliste
Rapport
  • Sælger

Sælgerinformation

John S.
-
Kontakt sælger
Sælgers andre varer
  • Beskrivelse
Beskrivelse

Militær, Kongeemblem Dame model 1940

Kongeemblem Dame model 1940

Kongeemblemet kom til verden i forbindelse med Christian 10.s 70 års fødselsdag 26. september 1940, og var samtidig en stiltiende modstand mod den tyske besættelsesmagt.

Jeg sælger her Konge-Emblem Kvinde 1940 som er i super flot stand og 925 S (Sterlingsølv)

I foråret 1939 blev der nedsat en komité, der skulle indsamle en folkegave til kongens runde fødselsdag. Gaven skulle gå til Kong Christian den Tiendes Fond. En stor del af denne gave endte med at komme fra salget af en kongenål i gult metal (22x12 mm) med bogstaverne CX og datoen "26.9.1940" fremstillet efter en tegning af tegneren Poul Sæbye (1889-1965). Den blev solgt i perioden 15.-30. september 1940 for 25 øre og opnåede på den korte salgsperiode et salg på 1.510.023 eksemplarer, hvilket gav 265.531 kroner til folkegaven. Det andet mærke, der er kendt som et kongemærke, hedder rettelig Konge-Emblemet. Ideen til dette mærke opstod hos reklamekonsulent Carl Juul fra Berlingske Tidende. Han fremlagde sin idé for Christian Ditlev Reventlow, reklamechef hos Georg Jensen, kort før påske 1940. Efter en del skepsis hos Georg Jensen endte man med et forslag til udformningen lavet af Arno Malinowski (1899-1976). Med accept af fonden bag indsamlingen af folkegaven blev der 12. juli 1940 sendt et brev til Amalienborg, hvor man bad om kongens tilladelse til salget af mærket, hvor overskuddet skulle gå til Kong Christian den Tiendes Fond. Få dage senere blev der givet tilladelse til salget, men kun for året 1940. Denne tilladelse blev dog senere år efter år fornyet indtil Christian 10.s død i 1947.
Konge-Emblemet er udformet i sterlingsølv og rød emalje. Selve mærket (24x14 mm) er firkantet med en krone på toppen

Læs mere her:
http://kongehuset.dk/m…/nyheder/historien-bag-konge-emblemet
https://da.wikipedia.org/wiki/Kongem%C3%A6rke


  • Contact Us
  • FAQ
  • Terms & Conditions
  • Privacy Policy